Business Analytics Blogs

Home » Business Analytics Blogs
Slim zoeken, slimmer vinden Retrieval Augmented Generation in LLM’s

Slim zoeken, slimmer vinden: Retrieval Augmented Generation in LLM’s

Leestijd: 4 minuten Lees hoe Retrieval Augmented Generation in Large Language Models (LLM) je bedrijfsvoering in de praktijk kan verbeteren.

Lees meer...
In 3 stappen naar duurzame luchtvaart catering met datagedreven innovatie

In 3 stappen naar duurzame luchtvaart-catering met datagedreven innovatie

Leestijd: 2 minuten In dit artikel vertelt Data Scientist Daniel Dobson hoe je in drie stappen de luchtvaart-catering verduurzaamt met datagedreven innnovaties.

Lees meer...
Habemus ordinationem de AI-verordening is een feit

Habemus ordinationem: de AI-verordening is een feit!

Leestijd: 4 minuten Lees alles over de recente goedkeuring van de AI-verordening die naar verwachting medio 2024 van kracht wordt en wat dit betekent voor jouw organisatie.

Lees meer...
Waarom Responsible AI?

Waarom Responsible AI?

Leestijd: 2 minuten We moeten leren hoe we AI kunnen inzetten zonder afbreuk te doen aan onze menselijkheid. Dit vormt momenteel zowel de grootste uitdaging als de meest dringende noodzaak voor het bevorderen van Responsible AI.

Lees meer...
Threat Modeling: de verborgen security-risico’s van AI onthullen en bestrijden

Threat Modeling: de verborgen security-risico’s van AI onthullen en bestrijden

Leestijd: 4 minuten Leer hoe Threat Modeling kan helpen bij het identificeren en beheersen van potentiële bedreigingen. Neem bewuste stappen om veilig gebruik van AI te waarborgen.

Lees meer...
Generative AI: direct toepasbaar voor élke organisatie

Generative AI: direct toepasbaar voor élke organisatie

Leestijd: 4 minuten Ontdek de mogelijkheden van Generative AI: verbeter je bedrijfsvoering en creëer een veilige interne kennisbank.

Lees meer...
Data Science: in 3 concrete stappen van kostenpost naar business-driver

Data Science: in 3 concrete stappen van kostenpost naar business-driver

Leestijd: 6 minuten Voor de Boardroom blijft de toegevoegde waarde van Data Science vaak ongrijpbaar. In dit blog lees je de belangrijkste drie redenen en een concreet advies om deze te overwinnen.

Lees meer...
7 aandachtspunten voor ethiek en transparantie bij toegepaste AI

7 aandachtspunten voor ethiek en transparantie bij toegepaste AI

Leestijd: 6 minuten Iedereen die bezig is met het verbeteren van prestaties is overtuigd van de mogelijkheden en de kracht van Artificial Intelligence (AI). Hoe kun je ervoor zorgen dat je AI op een verantwoorde manier inzet?

Lees meer...
‘Onvindbare’ gepensioneerden vinden in beperkte pensioendata

‘Onvindbare’ gepensioneerden vinden in beperkte pensioendata

Leestijd: 2 minuten Hoe kunnen we met de weinig beschikbare data tóch aanknopingspunten vinden om zo meer ‘onvindbare’ gepensioneerden op het spoor te komen?

Lees meer...
Vooruitzien is regeren

Vooruitzien is regeren: verbeter je voorspellingen met modelvalidatie

Leestijd: 3 minuten Als je namelijk weet met welke scenario’s je rekening dient te houden, kun je met je organisatie proactief inspelen op de toekomst.

Lees meer...
3-redenen-om-CI-CD-te-implementeren

3 redenen om CI/CD te implementeren binnen jouw Machine Learning-applicatie

Leestijd: 5 minuten Lees welke voordelen je kunt behalen door CI/CD toe te passen in het ontwikkelings- en productieproces van je ML-applicatie.

Lees meer...
Shapley Value: zo verklaar je hoe je Analytics-model tot een voorspelling komt

Shapley Value: zo verklaar je hoe een Analytics-model tot een voorspelling komt

Leestijd: 4 minuten Weten hoe een Analytics-uitkomst tot stand is gekomen? Shapley Value is bij uitstek geschikt om van een black box-model een transparante white box te maken.

Lees meer...
Met deze 7 criteria voorspel je het succes van je Analytics-model

Met deze 7 criteria voorspel je het succes van je Analytics-model

Leestijd: 4 minuten Hoe weet je of het Analytics-model dat je wilt ontwikkelen ook echt een positieve bijdrage zal leveren? Het is belangrijk de slagingskans helder in kaart te brengen.

Lees meer...
Zo zorg je voor vertrouwen in Machine Learning-toepassingen

Zo zorg je voor vertrouwen in Machine Learning-toepassingen

Leestijd: 2 minuten De grootste uitdaging van Machine Learning is: vertrouwen wij de denkende machine? Om dat te durven doen, moeten we zijn denkproces kunnen interpreteren.

Lees meer...
In 5 stappen naar Interpretable Machine Learning

In 5 stappen naar Interpretable Machine Learning

Leestijd: 5 minuten De crux van Interpretable Machine Learning (IML) is te bewijzen hoe een autonoom, geautomatiseerd besluit tot stand is gekomen. Dit doe je in 5 stappen.

Lees meer...
Hoe Shapley Value helpt bij optimale conversie-attributie van je marketingkanalen

Hoe Shapley Value helpt bij optimale conversie-attributie van je marketingkanalen

Leestijd: 3 minuten Een op Shapley Value gebaseerd Multi Touch Attributiemodel (MTA) is een geweldig effectieve ‘actionable insight’ om de omzet te vergroten.

Lees meer...
Grip op het digitaliseren van je klantcontact met Customer Service Analytics

Grip op het digitaliseren van je klantcontact met Customer Service Analytics

Leestijd: 3 minuten Maak slim gebruik van de praktische toepasbaarheid van Customer Service Analytics en krijg grip op het digitaliseren van je klantcontact.

Lees meer...
Blog: De zonnebrillengrens van fraude

De zonnebrillengrens van fraude

Leestijd: 3 minuten Hoe je met een slimme combinatie van Machine Learning technieken en modellen zorgt voor snelle en betere detectie van fraude, ook onder het grensbedrag.

Lees meer...
Wat is het verschil tussen AI - ML en DL

Wat is het verschil tussen Machine Learning, Deep Learning en Artificial Intelligence?

Leestijd: 6 minuten Drie hot items van nu zijn Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML) en Deep Learning (DL). Wat betekenen deze termen en wat zijn de verschillen?

Lees meer...
Twee cruciale tips om je analytics project te laten slagen

Twee cruciale tips om je analytics-project te laten slagen

Leestijd: 3 minuten Hoe geavanceerder je analytics-project, hoe meer het oplevert? Het tegendeel is vaak waar. Een simpele analyse kan veel waarde toevoegen, mits goed uitgelegd.

Lees meer...
Marketing Analytics: van gedrag voorspellen naar gedrag beïnvloeden

Marketing Analytics: van gedrag voorspellen naar gedrag beïnvloeden

Leestijd: 3 minuten De crux van Data Science in marketing is begrijpen hoe marketing waarde toevoegt. Als je dat inzicht hebt, kun je een goed Data Science-model ontwikkelen.

Lees meer...
De voor(oor)delen van data en algoritmes

De voor(oor)delen van data en algoritmes

Leestijd: 3 minuten Data-analyse en algoritmes zijn gereedschappen die worden ingezet door mensen. Dit betekent dat ze (bewust of onbewust) verkeerd kunnen worden gebruikt.

Lees meer...