Case Realtime belfraude-detectie

Business Issue

Het gebeurt steeds vaker dat criminelen mobiele telefoons stelen waarmee bijvoorbeeld:

  • Dure 0900-nummers worden gebeld om hiermee in korte tijd zo veel mogelijk inkomsten te genereren
  • Lang naar een duur 090x-nummer wordt gebeld met een hoog tarief per minuut

Een telecombedrijf wil besparen op frauduleus bellen. Dit gaat om tientallen miljoenen euro’s per jaar.

Aanpak en oplossing

In de scanfase zijn de benodigde detectiealgoritmes vastgesteld en is cijfermatig inzicht verkregen in de aantallen, benodigde performance van het realtime-decisionsysteem  en het besparingspotentieel van de oplossing.

Het RTD-systeem is in verschillende iteraties opgezet. Vanuit het telefoonnetwerk komen berichten binnen en deze worden verrijkt en tegen de ingestelde detectie-algoritmes aangehouden. Na detectie van een fraudegeval vindt een automatische blokkering plaats. Een blokkeringsverzoek wordt naar de interface gestuurd en voor rapportagedoeleinden redundant opgeslagen. Na automatische blokkering vindt ook automatische of handmatige deblokkering plaats.

Baten

Met het RTD-systeem is het nu mogelijk om ongewenst frauduleus belgedrag near-realtime te detecteren, beperken en rapporteren. Deze ‘added value’ wordt aangeboden als instrument in huidige klanttrajecten als onderscheidend vermogen. Daarnaast is de klanttevredenheid verbeterd door snelle tijdelijke blokkering van belverkeer. Binnen tientallen seconden is de beslisregel actief. Naast een kostenbesparing van meer dan 25 miljoen euro per jaar heeft dit project 5% omzetverhoging opgeleverd.

Bekijk andere cases