Onze aanpak
Future Facts zet data, technologie en businesskennis in om tot innovatieve oplossingen te komen die waarde creëren voor organisaties en hun klanten. Wij investeren continu in de kennisontwikkeling van onze multidisciplinaire teams op het gebied van AI-technologie en in veranderende markten. Als onderdeel van de Hot ITem groep zijn wij in staat end-to-end oplossingen te realiseren.
Future Facts gebruikt een aanpak waarmee je snel resultaten boekt en we tegelijkertijd de verkregen analyse-inzichten implementeren in de bedrijfsvoering.
Het Business Analytics Framework van Future Facts
Ons Business Analytics Framework is een geïntegreerde aanpak die helpt bij het samenbrengen van de juiste mensen, processen, tools en data binnen een organisatie, ter ondersteuning van de besluitvorming. Want alleen dán heeft Business Analytics toegevoegde waarde.
Mensen
Het Business Analytics-vak is zeer veelzijdig en daarom is het van belang een team te creëren met een goede balans tussen technische vaardigheden en businesskennis. Wij onderscheiden de volgende rollen:
- Product Owner
Businesskenner die de prioriteiten bepaalt en de waarde van het werk dat het Analytics-team uitvoert optimaliseert. - Data Scientist
Specialist met kennis van specifieke algoritmes om waarde en inzichten te realiseren met data. - Informatie Analist
Vertaler van businessstrategie naar analysevraagstukken. - Business Consultant
Vertaler van businessvraagstukken naar waardevolle cases en actionable insights naar concrete adviezen, die de databoodschap goed kan overbrengen. - (Big) Data Engineer
Specialist die de juiste data bij elkaar weet te brengen en veel inhoudelijke kennis heeft van het datafundament. - Data Officer
Deskundige op het gebied van de processen en wet- en regelgeving.
Een persoon kan meerdere rollen vervullen. Daarmee hoeft het Business Analytics-team helemaal niet groot te zijn.
Processen
Om de effectiviteit en continuïteit van Business Analytics goed te borgen, zijn uniforme processen en werkwijzen van belang. Wij onderkennen de volgende aandachtsgebieden:
- Data Governance
Wie is eigenaar en verantwoordelijk voor de kwaliteit van zowel data als definities - Data-uitwisseling en -analyse
Gestandaardiseerde processen voor reproduceerbare resultaten - Security & privacy
Bescherming van de gegevens en voldoen aan wet- en regelgeving
Toolbox
We zien in de markt dat in organisaties vaak meerdere, vergelijkbare tools naast elkaar worden ingezet voor hetzelfde doel. Dit leidt tot hogere licentiekosten en bovendien is de toolkennis verspreid over de organisatie. Het evalueren en standaardiseren van je Business Analytics-toolset leidt tot meer efficiency en betere kennisdeling. Bij Business Analytics-tools onderscheiden we de volgende functiegebieden:
- Visualisatie
- Advanced Analytics en Machine Learning
- Data blending en integratie
- Data storage en modelling
Data
Business Analytics start altijd met datapreparatie, nadat is onderzocht waar de meeste waarde uit data kan worden gehaald. Vanuit verschillende bronnen verzamelen analisten data en iedere afdeling bouwt vaak zelf een uniek analysebestand op. Dit wordt dikwijls aangevuld met extra data, intern en extern, gestructureerd en ongestructureerd. Denk aan NPS-scores of concurrentiedata. In het datapreparatieproces zitten veel repeterende en handmatige werkzaamheden.
Het organiseren van een zogenaamd ‘Data Discovery Lab’ is een belangrijke eerste stap. Het is een set aan actuele data-stores met veel historische en gedetailleerde data, wat gescheiden is van de alledaagse informatievoorziening en IT-structuur.
Wanneer de experimenteerfase voorbij is en je duurzaam, effectief en compliant waarde wilt creëren met Business Analytics, dient Analytics goed te integreren met de bedrijfsprocessen en moet het voldoen aan het data governance- en privacybeleid.
Dit doe je door je Business Intelligence- en Business Analyticscapaciteit te organiseren en te borgen in een Strategic Intelligence Center, gebruikmakend van één wendbaar datafundament.
Lees meer over onze aanpak voor een wendbaar datafundament op de website van Hot ITem.