Case Realtime pricing

Business Issue

Een grote Nederlandse energiemaatschappij is alleen in staat om marge te maken als er gebruik gemaakt wordt van klantspecifieke prijzen die gebaseerd zijn op realtime markt- en klantinformatie. Met pricingstrategieën wil de klant de risico’s, gerelateerd aan de groothandel in energie, minimaliseren terwijl er scherp genoeg geprijsd wordt om concurrerend te zijn. De pricing moet ervoor zorgen dat de juiste klant de juiste aanbieding krijgt, waardoor de maatschappij een gebalanceerd, risicoarm en winstgevend portfolio krijgt.

Aanpak en oplossing

Future Facts heeft een realtime pricingproces geïmplementeerd waardoor de pricinganalisten in staat zijn om hun modellen te vernieuwen en te verbeteren. Het proces faciliteert dat de modellen als een service aan het salesproces beschikbaar gesteld kunnen worden, terwijl de berekeningen gebaseerd zijn op automatisch verzamelde realtime marktinformatie.

Baten

Met dit pricingproces heeft de maatschappij haar continuïteit geborgd door de pricingkennis expliciet te maken. De omzet is vergroot doordat er veel meer goede offertes kunnen worden geproduceerd en dankzij de juiste modellen is het risicoprofiel verkleind.

Bekijk andere cases