Case Analytics Center of Excellence (ACE)

Business Issue

Bij een telecombedrijf staat analytics centraal in ieder bedrijfsonderdeel, zoals finance, marketing, HR en operations.  Dit leidt tot verspreiding van analisten, kennis, data en tools. Er is behoefte aan een Analytics Center of Excellence (ACE) om Business analytics op een goede manier te organiseren:

  • Vermijden van fragmentatie
  • Delen van kennis en benutten van synergiën
  • Efficiëntere uitvoering en betere financiering
  • Voorkomen dat analisten verschillende datasets en definities gebruiken voor hetzelfde doel

Aanpak en oplossing

In de scanfase is de maturity van Business Analytics  vastgesteld. De gewenste data, tools, processen en kennis zijn in kaart gebracht en op alle dimensies zijn verbeterstappen gedefinieerd.

Door het centraliseren van data-ontsluiting en het uitvoeren van een pakketselectie voor analytics-tools, is een start gemaakt met het vormen van de Analytics Center of Excellence afdeling. De afdeling is binnen één jaar gegroeid naar een centraal orgaan met gestandaardiseerde aanpak, tools en werkwijze.

Baten

Door de business analytics werkzaamheden te centraliseren, is de organisatie in staat om sneller te kunnen reageren op een veranderende markt. Er is 1,5 miljoen euro bespaard op licentiekosten door de tools te standaardiseren. Daarnaast zijn de doorlooptijden van analyse met 60% verkort van zes naar twee weken door een solide datalaag en de inrichting van processen. Bovendien is er een hogere kwaliteit van besluitvorming bereikt door hogere datakwaliteit, heldere definities en een betere samenwerking.

Bekijk andere cases